30 augusti 2010

Matkoma

Det skulle bli en helkväll med fina A i lördags, men ett jobb kom emellan. Så jag bestämde mig för att dra igång projekt storkok istället och invigde den nya gjutjärnsgrytan med att kasta i det mesta kylen hade att bjuda på, låta det koka upp och låta det fortsätta koka... i evigheter. Under tiden smackade jag ihop en äppelpaj. När grönsakerna i grytan för längesedan kokat sönder och köttet dragit åt sig den sista gnuttan smak från allt vin och alla kryddor var jag så trött att jag baxade in allt i kylen och gick och lade mig. Utan ens en liten smakportion. Men när min kille kom hem från sin gourmandresa igår bjöd jag honom på en måltid som överträffade alla helgens Michelinstjärnor. Sa han. Eller hörde jag.
Äppelpajen ser inte mycket ut för världen, egentligen passar den inte som första kakbild på den här bloggen, men jag lovar, den smakade himmelskt. Receptet googlade jag fram. (Jag halverade mängden socker, och den blev ändå väldigt söt.)

Höstig köttgryta 

Höstig äppelpaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar